Wat doet het college van Kerkrentmeesters?

In onze gemeente kennen we ouderling-kerkrentmeesters en kerkrentmeesters.

De ouderling-kerkrentmeesters zijn ouderlingen met een speciale taak, die ook in de kerkenraad zitting hebben als ambtsdragers. Zij moeten bij de uitvoering van hun taken binnen de grenzen van het beleidsplan en van de begroting blijven, die de Kerkenraad heeft vastgesteld. Zij hebben de zorg voor de financiën en beheren het Kerkgebouw en de Pastorie.

Meer specifiek: het beheren van en het beschikken over de hen toevertrouwde financiën van de Protestantse Gemeente Blaricum, waaronder natuurlijk ook valt het verwerven van inkomsten, o.m. door de welbekende actie Kerkbalans, jaarlijks in de maand januari.

Het Kerkelijk Bureau, incl. Ledenadministratie valt onder het College van Kerkrentmeesters. 

Daarnaast zijn er kerkrentmeesters. Zij zijn geen lid van de kerkenraad. Zij brengen hun deskundigheid in om praktische zaken voor de kerk te behartigen. Zo kennen we in onze gemeente kerkrentmeesters met de volgende taken:
-           beheren van het kerkelijk bureau/de ledenadministratie
-           beheren van ons Kerkhof

Collecteverantwoording 

Augustus 2024
01 Orgelfonds 70,00
08 Eredienst 93,60
15 Pastoraat eigen gemeente 182,40
22 Koffiedrinken na de dienst 88,15

Alle bedragen in euro’s. Via de QR-code werd voor de collectes € 190,50 ontvangen, via de bank € 25.
Alle gevers onze zeer hartelijke dank.

Collecterooster
13-10 Cie. Kruispunt
20-10 Communicatiemiddelen
27-10 Kerkelijke gebouwen
03-11 Orgelfonds
10-11 Eredienst

Met een hartelijke groet, namens het College van Kerkrentmeesters
Henk Aertsen, voorzitter



Kerkbalans 2024
Nu de maand augustus is verstreken, wordt het weer tijd voor een update.
Wij mochten in de periode tot eind juli € 68.000 van de toegezegde € 88.000 ontvangen, landelijk gezien een zeer hoog percentage van 79%. In oktober zullen we herinneringen gaan versturen naar gemeenteleden die wel hebben toegezegd, maar daaraan tot eind september nog geen 
gehele of gedeeltelijke invulling hebben gegeven. 

Solidariteitskas en Onderweg 2023
Door een onvolkomenheid zijn in een deel van de gemeente de enveloppen hiervoor niet bezorgd. In Huizen zal dat alsnog gebeuren. Ons verzoek is om de betalingen voor eind september te doen.

Solidariteitskas en Onderweg 2024
In Onderweg nr. 8, die zal verschijnen in de tweede week van oktober, zullen de betalingsverzoeken voor de Solidariteitskas en Onderweg 2024 meegaan. Het verzoek aan de gemeenteleden die geen automatische incasso hebben afgegeven is om het bedrag voor einde van het jaar over te maken. 
Wilt u alsnog een automatische incasso afgeven dan kan dat via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Van gemeenteleden die al wel een automatische incasso hebben afgegeven, zal in oktober het ingevulde bedrag worden geïncasseerd via banknummer NL77 RABO 0373 7489 81 t.n.v. Stichting Kerkelijk Geldbeheer  (SKG) te Gouda. 

Wij wensen allen na deze zomerperiode een luisterend oor en wie weet er is altijd een ambtsdrager of gemeentelid in de buurt voor een praatje.

Met hartelijke groet,
René de Fouw, penningmeester

 

Op 8 november jl. heeft het College van Kerkrentmeesters de opgestelde concept begroting 2023  akkoord bevonden. Op 17 november jl. heeft ook de Kerkenraad de begroting goedgekeurd en verbindend verklaard. Zoals gebruikelijke ligt deze bij de administrateur voor de gemeenteleden ter inzage. Mocht u belangstellend zijn, spreek me aan in onze kerk,  bel me even op 035-5336405, email me op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  en we maken een beider passende afspraak.

De begroting van 2022 sloot, op gelijke grondslag, hetgeen wil zeggen zonder beleggingsresultaat, op een negatief saldo van € 46.150. De begroting van 2023  komt uit op een negatief resultaat van € 64.000. De daling van het resultaat wordt voor een groot deel veroorzaakt door de verdrievoudiging van de energiekosten voor onze kerk, wat € 14.000 extra kosten tot gevolg heeft.

De kerkenraad heeft inmiddels besloten om de temperatuur tijdens de diensten en bijeenkomsten te matigen om het energieverbruik te beperken.

Daarnaast is in de cijfers een indexstijging van 10 % opgenomen en zijn de kosten tegen het licht gehouden, waardoor er begrotings-technisch bezuinigingen konden worden doorgevoerd.

De aangevraagde budgetten zijn hierdoor echter niet getroffen.

U kunt nog steeds collectebonnen bestellen!
U doet dit door een bedrag in veelvoud van € 20 over te maken op bankrekening NL45 RABO 0308401239 t.n.v. College van Kerkrentmeesters Protestantse Gemeente Blaricum, dit o.v.v. uw adres, zodat ze ook afgeleverd kunnen worden.