Na de rust van de vakantieperiode werd het nieuwe kerkelijk jaar op 15 september geopend met een druk bezochte startzondag, gevolgd door koffie en lunch. In de dienst werden tevens twee nieuwe ambtsdragers bevestigd: Trudy Baan als ouderling voor het pastoraat en Bertien Estié als secretaris van het College van Diakenen. Bertien gaat (de meeste van) de taken van de tot nu toe actieve ambtelijk secretaris Marry van Haandel overnemen. Met haar komst als secretaris bestaat het college nu verder uit Machteld de Hoop als voorzitter en Pieter Schreur als penningmeester. Deze completere bezetting bood ondergetekende de gelegenheid om zijn tijdelijke steun als plaatsvervangend voorzitter van het college te beëindigen. 

Verder trad ook Francisca Heijen aan als pastoraal bezoeker. Als blijk van waardering waren er bloemen. Vijf bossen om precies te zijn, want ook Jan van Vembde werd gehuldigd voor zijn niet aflatende werk aan het "Jaarboek" en "Gezichten van de Dorpskerk" (het zogenoemde smoelenboek). Beide nieuwe boekjes waren na de dienst beschikbaar of werden later door de contactpersonen aan de gemeenteleden aangeboden. 

Overigens heerste rond de kerkenraad in de zomerperiode geen totale radiostilte. Zo werden de jaarrekeningen van zowel de Kerkrentmeesters als de Diaconie bij het CCBB (Classicale College voor de Behandeling van Beheerszaken) ingediend en door die instantie goedgekeurd. Verder is er vanuit de diaconie contact gezocht met de gemeente Blaricum om te overleggen in hoeverre de PGB steun kan leveren bij de (tijdelijke) opvang van gevestigde statushouders op het terrein van het voormalige ziekenhuis Tergooi. Overleg met de gemeente Blaricum lag ook ten grondslag aan de inmiddels aan de Dorpskerk verleende permanente vergunning als officiële trouwlocatie. Kosten voor burgerlijke huwelijken worden door de koster in rekening gebracht. 

En zo gaan we het nieuwe kerkelijk jaar in, het PKN-thema volgend: 'Als nieuw! Leven in het licht van Gods koninkrijk’.

Bas Reitsma, voorzitter


 

 

Binnen de Kerkenraad wordt er in drie ‘colleges’ gewerkt aan alles wat er rondom de Dorpskerk speelt, in bestuurlijke zin, maar ook op sociaal en maatschappelijk vlak.

De kerkrentmeesters voeren het beheer over financiële en materiële zaken (geld en gebouwen), de diaconie ‘zorgt voor de armen’ (o.a. via inzamelingsacties, collectes en goede-doelenacties) en de ouderlingen van het consistorie houden zich bezig met het welzijn en de pastorale zorg van de kerkleden. De predikant is onderdeel van het consistorie.

De drie colleges werken grotendeels zelfstandig en vergaderen in kleine groep. Maar in de maandelijkse Kerkenraadsvergadering komt iedereen bij elkaar, en wordt verslag gedaan van wat er speelt. Over nieuwe plannen, uitgewerkte voorstellen of beleid wordt gezamenlijk een besluit genomen.

Wist u, dat u via de scriba (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) altijd ideeën, voorstellen of vragen mag inbrengen voor de Kerkenraadsvergadering?

Er zijn twee bankrekeningen van de Kerkrentmeesters nl.:

IBAN reknr.  NL71 INGB 0000 1446 30   of:  

IBAN reknr. NL45 RABO 0308 4012 39.

 

Ook zijn er mogelijkheden tot fiscaal aftrekbare giften, raadpleeg daarvoor onze pagina over de ANBI -mogelijkheden.

 

Gedachtenisfonds.

Heeft u iets te vieren en daarin de kerk wilt laten delen, kunt een blijvende bijdrage storten op:

IBAN reknr. NL48 RABO 0332 4500 07 tnv Protestantse gemeente te Blaricum ovv Gedachtenisfonds.