Na de toetreding van Trudy Baan tot het college van ouderlingen en van  Bertien Estié tot de diaconie is de bezetting van de kerkenraad redelijk op niveau.

Het is u waarschijnlijk opgevallen dat de koster zich af en toe laat assisteren door een hulpkoster in de persoon van Patrick Boshuijzen. Patrick is echter onlangs om gezondheidsredenen teruggetreden. Hoewel Jan van Vembde zich bereid heeft verklaard de begeleiding van de lezingen van het Kerkcafé over te nemen wordt nog gezocht naar vervanging voor de overige door Patrick vervulde taken. De koster en het college van Kerkrentmeesters zullen zeker ook suggesties uwerzijds verwelkomen. 

Dit geldt overigens ook voor de tafelgesprekken in de Torenhof.

Deze gesprekken vinden twee keer per maand op woensdagochtend plaats. Er nemen vier tot zes personen per keer aan deel. Zij worden opgehaald uit hun kamer, naar de gespreksruimte gebracht en na afloop van de gesprekken naar de eetzaal begeleid. Tot voor kort zetten zich daarvoor twee vertegenwoordigers van onze gemeente in, maar op het ogenblik is daarvan alleen nog Gradie Hoekstra beschikbaar. Om de voortgang van de gesprekken zeker te stellen wordt assistentie gezocht. Als u zich daarvoor op woensdagochtend  beschikbaar wilt stellen, neemt u dan contact op met Joke Krijnen-Kriek (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). 

Verder is de autodienst voor mensen die moeite hebben de zondagse kerkdiensten zelfstandig te bereiken de laatste tijd wat in het slop geraakt. Mocht u van deze dienst gebruik willen maken, meldt u dit dan uiterlijk  vrijdagavond voor 20.00 uur bij Jan van Vembde (tel. 06 5518 2065). 

Overigens heeft de kerkenraad met enthousiasme een enige tijd geleden  aangeboden en inmiddels gerestaureerd oud kerkboek in ontvangst genomen. Het zal binnenkort op een centrale plaats in de kerk worden neergezet, zodat ook u het kunt bekijken.

Ook een onlangs aangeboden, door de Blaricumse kunstenaar Gerard Klein vervaardigde tekening van de Dorpskerk op plexiglas werd met dank door de kerkenraad aanvaard. 

De kerkenraad zal zich de komende tijd intensiever bezig houden met de toekomst, bijvoorbeeld op het gebied van de verduurzaming van de gebouwen, maar ook op doelen waarvoor de kerk beschikbaar gesteld zou kunnen worden.

In dit verband zou onder andere lering kunnen worden getrokken uit de ervaringen van de PGLE. Daarom is afgesproken met beide kerkenraden met enige regelmaat samen te komen. 

Bas Reitsma, voorzitter

     



 

 

Binnen de Kerkenraad wordt er in drie ‘colleges’ gewerkt aan alles wat er rondom de Dorpskerk speelt, in bestuurlijke zin, maar ook op sociaal en maatschappelijk vlak.

De kerkrentmeesters voeren het beheer over financiële en materiële zaken (geld en gebouwen), de diaconie ‘zorgt voor de armen’ (o.a. via inzamelingsacties, collectes en goede-doelenacties) en de ouderlingen van het consistorie houden zich bezig met het welzijn en de pastorale zorg van de kerkleden. De predikant is onderdeel van het consistorie.

De drie colleges werken grotendeels zelfstandig en vergaderen in kleine groep. Maar in de maandelijkse Kerkenraadsvergadering komt iedereen bij elkaar, en wordt verslag gedaan van wat er speelt. Over nieuwe plannen, uitgewerkte voorstellen of beleid wordt gezamenlijk een besluit genomen.

Wist u, dat u via de scriba (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) altijd ideeën, voorstellen of vragen mag inbrengen voor de Kerkenraadsvergadering?

Er zijn twee bankrekeningen van de Kerkrentmeesters nl.:

IBAN reknr.  NL71 INGB 0000 1446 30   of:  

IBAN reknr. NL45 RABO 0308 4012 39.

 

Ook zijn er mogelijkheden tot fiscaal aftrekbare giften, raadpleeg daarvoor onze pagina over de ANBI -mogelijkheden.

 

Gedachtenisfonds.

Heeft u iets te vieren en daarin de kerk wilt laten delen, kunt een blijvende bijdrage storten op:

IBAN reknr. NL48 RABO 0332 4500 07 tnv Protestantse gemeente te Blaricum ovv Gedachtenisfonds.